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Transitory Times – Fashion as an Indicator of Time

08. July 2017 19:00

Controversies of Contemporary Fashion

“Fashion is everyday, fashion is transient and fashion is immortal.”

Literaturforum im Brecht-Haus

Chauseestraße 125, 10115 Berlin

According to Ingeborg Harms, although fashion is a transitory art, it knows a lot about it’s time. In every season, what is current is realized and perhaps what is yet to come. Technical developments and innovative materials characterize current fashion and thus point to the knowledge of our era. This and other thoughts are summarized in the book “Mode als Zeitindikator”. Current events are thus expressed in the given plurality of fashion. In a global society that seems to be divided by political events, media is used to express any polarized opinion. Fashion is used as a non-verbal means of communication as well as an intermediary of statements of all kinds. With slogans, simple T-shirts or caps become a confession and thus a product of social and political conditions. In his work “The International Politics of Fashion”, Andreas Behnke links up with Ingeborg Harms and describes how political statements in fashion that provide references to cultural developments can be read.

What is the relevance of fashion? Is fashion capable of not only reflecting the Zeitgeist, but also able to actively influence it in the political-social space as well? What political scope does fashion have? How can a transient product make an everlasting statement? These and other questions will be discussed in the context of the discussion.

Those wishing to participate in a symposium, will be addressed by us or can apply for an invitation.

Contact // Sign in: podium.afmichel@noetia.berlin

 

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Speaker :

 

Sprecher Thoas Lindner

Thoas Lindner

Fashion Designer, Sculptor and Poet, Founder of THE TRIBE. Words on Shirts (www.thetribe.de)

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Sprecher Björn Lüdtke

Björn Lüdtke

Editor in Chief (www.howfashionticks.com), fashion journalist and strategic consultant in the fashion and textile sector

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 Sprecherin Julia Zirpel
Julia Zirpel
Fashion Director at Condé Nast Verlag GmbH (myself magazin), style- and trend specialist (www.juliazirpel.com)
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 Sprecher Jan Schoper
 Jan Schoper
International Strategy & Partner at Nightingale Experimental Marketing Agency (www.nightingale.world)

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Moderation:

Volker Ißbrücker

Volker Ißbrücker

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podium-2017

DAS LAUFEN MIT DEM TREND – INDIVIDUALITÄT ALS SCHEIN
Kontroversen der gegenwärtigen Modekultur

20.01.2017

19:00UHR

Literaturforum im Brecht-Haus

Chauseestraße 125, 10115 Berlin

 

Mode als Medium der Selbstbeschreibung entsteht laut der Autorin Barbara Kurtz in
gesellschaftlichen Räumen der zunehmenden Individualisierung. Während einerseits
Bekleidung als Transformation des Selbst erkannt wird, dient sie anderseits zur beinahe schicksalhaften Kennzeichnung im vorherrschenden Gesellschaftssystem. Die Designvielfalt von Bekleidung scheint unendliche Möglichkeiten zu bieten. Der Konsument_in verliert sich in der großen Vielfalt, sodass sich seine eigene Identität nicht mehr eindeutig mit Hilfe der Bekleidung ausdrücken lässt und die Selbstbeschreibung misslingt. Gleichzeitig ist zu hinterfragen, ob Mode in der Postwachstumsökonomie überhaupt noch einen Teil zur
Befriedigung der Individualbedürfnisse nach der Maslowschen Bedürfnishierarchie beiträgt, oder ob der heutige Trend der Individualisierung lediglich eine Momentaufnahme ist. Kurzfristiges Denken hatte noch nie Potential.

Wie flexibel ist Identität? Haben wir uns als Individuen mit dem Einheitslook abgefunden?
In welchen Medien drücken wir dann unsere Identität aus? Ist es überhaupt möglich
Massenmarkt und Individualität zu verbinden? Wie reagiert die Bekleidungswirtschaft auf das Individualbedürfnis? Welche Möglichkeiten der Mass Customization sind industriell
umsetzbar? Ist eine kontinuierliche Identität im ständigen Wandel der Mode überhaupt möglich?
Diese und andere Fragen sollen im Rahmen der Gesprächsrunde diskutiert werden.

Aus aktuellem Anlass, dem Launching unserer Crowdfunding Kampagne (www.startnext.com/noetia-data-design), wird es möglich sein, das NOETIA Team an diesem Abend kennenzulernen.

Kontakt // Anmeldung: podium.afmichel@noetia.berlin

Eintritt: kostenlos

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Sprecher :

prof-oliver-macconnell

Prof. Oliver MacConnell

(Fehl und Tadel – Die Stilkritik bei radioeins // Professor und Geschäftsführer der FASHION PRACTICE ACADEMY BERLIN)

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Barbara Kurtz

(Autorin des Buches “Mode und Identität – Transformationen des Selbst und seines vestimentären Ausdrucks”)
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prof-dr-ingeborg-harms
Prof. Dr. Ingeborg Harms
(Modejournalistin bei “Vogue” oder “Vanity Fair”, Professorin für Designtheorie mit Schwerpunkt Mode an der UdK Berlin)
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Lena Loosen
(Geschftsführerin bei MICHALSKY // www.michalsky.com)

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Moderation:

Volker Ißbrücker

Volker Ißbrücker

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THE RUNNING WITH THE TREND

INDIVIDUALITY AS A SPARKLE-

controversies of contemporary fashion culture

20.01.2017

19:00

Literaturforum im Brecht-Haus

Chauseestraße 125, 10115 Berlin

According to the author Barbara Kurtz, fashion – as a medium of self-description – occurs in the social frames of the increasing individualization of the people’s way of living. On the one hand, clothing is seen as a transformation of one’s individual personality, while on the other hand it marks us as part of our society. Nowadays, it seems there is an endless pot-pourri of possibilities in designing. This whole palette of fashion and clothing variation brings up the issue when it comes to self-expression for the customer. An overload of choices and finding the right fit seems to be more and more difficult so identity gets lost. Furthermore, this panel will discuss the link between the proven theory of human needs, defined by Maslow, and fashion. Does it still cover the need for self-expression or is the recent trend only short-termed and will fade away soon?

How flexible is identity? Is it possible to connect the mass market to the trend of individualization? Which opportunities can arise from this? These questions will be centered in this panel.
The panel discussion is in German.

Because of our current crowdfunding campaign, there will be the possibility to meet the entire NOETIA team.

Contact // Registration: podium.afmichel@noetia.berlin

Entry: Free

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Der Tod des Modedesigns- Kontroversen der gegenwärtigen Modekultur

01.07.2016

19:00UHR

Literaturforum im Brecht-Haus

Chauseestraße 125, 10115 Berlin

Die eigentlichen Innovationen in der Mode finden laut der Kulturwissenschaftlerin Alicia Kühl nicht mehr in der Mode selbst, sondern zunehmend in ihrer Inszenierung statt. Das Branding rückt demnach immer mehr in den Vordergrund – nicht die Mode muss gefallen, sondern das Erlebte muss überzeugen. Die Shows werden immer exzentrischer und kostspieliger. Der Modedesigner wird zum Marketingstrategen und Regisseur.
Stirbt also das gestalterische Moment im Modedesign? Welche Wege gibt es aus dem Dilemma? Wo liegen ernsthafte Alternativen? Welche Einflüsse haben Konsumenten, Medien, Prominente, Journalisten und Blogger?

Berlin hat mit seiner kreativen Szene, der großen Zahl an Modedesignstudenten und gut ausgebildeten Handwerkern ein hohes Potential für Innovationen. Welche wirtschaftliche Bedeutung hat die Modeindustrie tatsächlich für die Stadt und was kann sie für eine nachhaltige Förderung dieses Zweiges tun, um international an vorderster Front mitwirken zu können? Diese und andere Fragen sollen im Rahmen der Gesprächsrunde diskutiert werden.

Unsere Podiumsdiskussionen greifen aktuelle theoretische und philosophische Themen auf. Sie fördern und intensivieren den Austausch zwischen den kreativen Köpfen der Kunst-, Design- und Fashionszene. Durch unsere Dialoge werden Veränderungen angeregt und das Netzwerken angetrieben. Die Podiumsdiskussionen eröffnen neue Möglichkeiten, ein Um- und Querdenken sowie erweitern den Blick für neue Wege. Wir befassen uns in unseren Diskussionen nicht nur mit Inhalten, welche auf Design, sondern auch auf Business, Globalisierung, Technologie, Entertainment, Kultur, Kunst und Wissenschaft bezogen sind. Die Ansatzpunkte unserer exklusiven Veranstaltungen sind es Wert geteilt zu werden, um in der Gesellschaft für Anregungen und Aufmerksamkeit zu sorgen. Das Teilnehmerspektrum reicht von Designern, Künstlern, Models und Fotografen bis hin zu Wissenschaflern über Unternehmen und Aktivisten.

Wer an einem Symposium teilnehmen möchte, wird von uns angesprochen oder kann sich um eine Einladung bewerben.

Kontakt // Anmeldung: noetia.ammarell.podium@gmail.com

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Sprecher:

Petra Leutner

Prof. Dr. Phil. Petra Leutner

(Professur für Modetheorie und Ästhetik, AMD Hamburg)

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Sevil Uguz
Sevil Uguz

(LNFA-Concept Store)

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Thomas Hanisch
Thomas Hanisch

(Designer)

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Elisabeth Hautmann
Elisabeth Hautmann

(Designerin- Ille von Rott)

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Moderation:

Volker Ißbrücker

Volker Ißbrücker

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The death of Fashion design- controversies of contemporary fashion culture

01.07.2016

19:00

Literaturforum im Brecht-Haus

Chauseestraße 125, 10115 Berlin

According to the cultural theorist Alicia Kühl, the actual innovations in fashion design no longer take place in the industry itself, but rather on the stage. The branding thus advances increasingly to the forefront—it is not the fashion that needs to appeal, but rather it is the experience that needs to convince. The fashion shows are getting more and more eccentric and costly, while designers are turning into marketing strategists and directors. Does this signal the death of the creative moment in fashion design? How many ways are there out of this dilemma? What are the alternatives? What influences do consumers, media, celebrities, journalists and bloggers have?

Berlin has a large number of fashion design students and well-trained craftsmen who offer a high potential for innovation. What is the actual economic significance of the fashion industry for the city and what can it do for the sustainable promotion of this branch in order to participate internationally on the front line? These and other questions will be discussed at the roundtable.

Our panel discussions focus on current theoretical and philosophical topics. They promote and intensify the exchange between the creative minds of the Art, Design and Fashion Scene. Through our dialogues changes are encouraged and driven the networks. The panel discussions open up new possibilities, a sales and lateral thinking as well as enhance the look for new ways. We deal in our discussions not only with content, which are based on design, but also on business, globalization, technology, entertainment, culture, art and science. The starting points of our exclusive events are to be divided, it value to provide to the Company for suggestions and attention. The participants range from designers, artists, models and photographers to sciences learning about companies and activists.

Those wishing to participate in a symposium, will be addressed by us or can apply for an invitation.

Contact // Sign in: noetia.ammarell.podium@gmail.com

 

Speaker:
Prof. Dr. Phil. Petra Leutner (Professur für Modetheorie und Ästhetik, AMD Hamburg)
Sevil Uguz (LNFA-Concept Store)
Thomas Hanisch (Jungdesigner)
Elisabeth Hautmann (Designerin- Ille von Rott)

Moderation:
Volker Ißbrücker

PODIUM 3